i September 2015 ~ Kelab Al-Azhar Members KUIS

Islam Memimpin Mahasiswa

Kelab Al-Azhar Members KUIS (ALAM KUIS) merupakan sebuah persatuan mahasiswa bernaung di bawah Masjid Al-Azhar KUIS.

Pemangkin Generasi Intelektual

NISA Al-Azhar Members KUIS merupakan sayap siswi bagi Kelab Al-Azhar Members KUIS.

Ahlan Ya Ramadhan !

Jadikan Ramadhan tahun ini platform anda tqarrub pada Allah!

Monday, 28 September 2015

Perutusan Musim Peperiksaan Sesi II/2015 oleh Presiden ALAM



Assalamualaikum w.b.t.

Segala puji bagi Allah SWT pemilik sekalian alam dan selawat serta salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda, sahabat-sahabat r.a , tabi’ tabiin serta tidak lupa juga kepada mahasiswa dan mahasiswi warga Stanza Mahabbah yang dirahmati Allah sekalian.

Mahasiswa mahasiswi sekalian,
Saya mewakili Kelab Al-Azhar Members KUIS bersama-sama memanjatkan doa dan iltizam yang tinggi kepada Allah S.W.T agar seluruh mahasiswa KUIS dapat menempuh peperiksaan ini dengan penuh ketenangan dan mencapai kejayaan yang cemerlang insyaAllah.

Peperiksaan merupakan satu medan kita semua untuk menguji sejauh mana pemahaman kita berkenaan ilmu yang telah kita
pelajari. Walaupun banyak persepsi dan pandangan kita terhadap peperiksaan yang saban semester kita hadapi, namun ia tetap juga satu wasilah atau medium kita menyalurkan tahap kefahaman kita dalam subjek yang telah diambil.

Walaubagaimanapun ,terdapat mahasiswa yang sering mengambil remeh dan sambil lewa bila diperkatakan soal peperiksaan ini. Ada yang berkata, “Alah, buat apa nak periksa-periksa ni. Al-Ilmu fi Sudur wa Laisa fil Kutub, tak exam pun memang aku dah cerdik”. Ada juga yang sering kedengaran berkata, “Kalau tak lulus exam pun kita boleh berjuang kan? Perjuangan tu luas skopnya. Jangan
jumud”. Tak kurang juga yang berkata, “Ana tak nak dicop 'exam-oriented', bersungguh masa exam je".


Memanglah, kita tidak mahu digelar seorang yang 'exam oriented', dengan hanya menumpukan perhatian kepada peperiksaan semata, tetapi penghayatan kepada ilmu yang dipelajari itu langsung tiada. Namun, tidak bermakna sekiranya kita mahu menolak sesuatu keadaan, kita perlu gagal dalam menghadapi keadaan tersebut. Sebaliknya kita perlu menggunakannya, supaya suatu masa nanti kita akan mampu mengubahnya.


Tuntasnya, ayuhlah mahasiswa KUIS, kita gunakanlah kesempatan yang ada ini untuk bersungguh-sungguh dalam mengulangi pelajaran sebelum tibanya hari peperiksaan. Dalam firman Allah surah Al-Mujadalah ayat 11, mafhumNya:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ ۖ وَإِذَا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu. Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan".

Muhammad Fikri Abdul Wahab,
Presiden Kelab Al-Azhar Members KUIS 2015.

'Terus Melangkah, Menabur Ukhuwah'.

Wednesday, 23 September 2015

Ibadah Sa'i: Pengorbanan Siti Hajar



Keperitan hidup sang isteri dan ibu kepada anaknya, Ismail mengajarnya meletakkan pergantungan hidup kepada Allah sepenuhnya. Tidak sedikitpun mengeluh atas ujian yang ditimpa oleh Siti Hajar, isteri kepada suami Nabi Allah Ibrahim Alaihissalam yang sanggup ditinggalkan oleh suaminya ditengah-tengah padang pasir kering kontang yang jauhnya enam bulan dari rumah mereka.

Keadaan lebih getir apabila sang anak, Ismail menangis kehausan apabila susu ibunya telah kehabisan. Terbit kerisauan di hati Siti Hajar terus berlari mencari sumber air sehingga ternampak satu bukit iaitu Bukit Safa dan Marwah seakan-akan sudah berjaya mendapatkan air. Malangnya, hanya fatamorgana sahaja yang dilihat. Sehinggalah tujuh kali Siti Hajar berulang-alik berlari kepenatan datang satu rahmat Allah yang tidak diduga, mengalir air dari hujung kaki anaknya berterusan. Terus sang ibu berkata, "kumpul,kumpul".

Inilah hikmah Allah berikan kepada Siti Hajar atas keteguhan hatinya dalam mematuhi perintah Allah dan suaminya, Nabi Ibrahim. Pengumpulan manusia mendapatkan sumber air di Baitul Haram. Maka, inilah hikmah peristiwa turunnya perintah Allah dalam rukun keempat bagi menunaikan kewajipan haji dan umrah kepada semua umat Islam. Iaitu ibadah Sa'i berjalan dari Safa ke Marwah sebanyak tujuh kali. Dalam firman Allah surah Ali-Imran ayat 96:

فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ

"Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; di antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim. Dan sesiapa yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia. Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk".

Justeru, Kelab Al-Azhar Members KUIS mengucapkan Selamat Hari Raya AidilAdha kepada seluruh umat Islam khususnya kepada warga KUIS tidak kira dimana jua berada. Sempurnakan hari raya dengan sunnah-sunnah Zulhijjah sepertimana kata Al-Hafiz Ibnu Hajar, di antara sebab keistimewaan sepuluh hari Zulhijjah ini ialah kerana terhimpun di dalamnya beberapa ibadat yang besar iaitu solat, puasa, sedekah dan haji. Pada waktu lain, ibadah-ibadah ini tidak pernah terhimpun sebegitu.

Muhammad Azli Firdaus Che Seman,
Timbalan Presiden,
Kelab Al-Azhar Members 2015.

'Terus Melangkah, Menabur Ukhuwah'.

Friday, 18 September 2015

Mengenang Kembali Sembelihan Shabra Shatila: Di manakah Kekuatan Kita?


1) Barangkali ada di antara kita yang terlupa, 16 September merupakan tarikh tragedis dalam sejarah Islam dan buat umat Islam khususnya. Masakan tidak, tarikh 16 September merupakan sambutan Hari Malaysia sehingga kita lupa tarikh yang lebih penting melibatkan jiwa-jiwa umat Islam kita di bumi Al-Quds. Pada16 September 1982, umat Islam telah disembelih beramai-ramai oleh tentera israel laknatullah alaihim selama tiga hari berturut-turut (16-18 September 1982).

2) Menteri Pertahanannya waktu itu, Ariel Sharon melakukan keganasan membunuh lebih 3000 orang Islam yang menghuni dua buah perkhemahan di Shabra dan Shatila, Lubnan. Wanita dan kanak-kanak turut menjadi mangsa pembunuhan. Angka yang terkorban terlalu ramai angkara sang pembuas, tentera Sharon. Ada yang ditembak, ada juga yang dipancung. Demikianlah nafsu serakah yang tertonjol oleh zionis yahudi umpama perogol bersiri meragut kesucian perawan-perawan. Sikap degil dan tidak peduli akan azab Allah telah terakam dalam Al-Quran selagi mana umat Islam tidak mengikuti jejak langkah mereka. Lebih-lebih lagi mereka ingin mencabul tanah suci Palestin sebagai tanah suci mereka sepertimana dakwaan mereka.

3) Perlu diingatkan semula dalam lipatan sejarah, bahawa bangsa yahudi sinonim dengan onar mereka sentiasa melakukan tikaman pengkhianatan kepada para anbiya' seperti Nabi Zakaria dan Nabi Yahya. Mereka musuh kepada para rasul. Atas dasar ini bangsa yahudi tiada hak terhadap bumi palestin dan tidak ada kelebihan bagi mereka ke atas bumi suci Al-Quds.

4) Termasuk juga dalam sunnatullah adalah bahawasanya, seseorang yang kuat tidak akan selamanya akan kuat dan orang yang lemah tidak akan selamanya berada terus lemah. Dan berapa ramai yang mempunyai kehormatan bertukar menerima kedudukan yang hina dan begitulah sebaliknya.

5) Justeru, mustahil untuk yahudi sewenang-wenangnya menceroboh bumi suci Al-Quds selama-lamanya.
Firman Allah S.W.T dalam Al-Quran, surah Ali-Imran ayat 140:

وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ
"Dan Kami(Allah) gilirkan hari-hari antara manusia".

Janganlah kita selaku umat Islam merasa lemah dan marilah kita bersama-sama kembalikan kekuatan umat Islam dengan menguatkan jiwa kita dengan roh Islam serta kembali memenangkan Islam berdasarkan Al-Quran dan Sunnah.

فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُم
[Surat Muhammad 35]

"Apabila kamu telah mengetahui bahawa orang-orang kafir itu dihampakan amalnya dan diseksa oleh Allah, maka janganlah kamu (wahai orang-orang yang beriman) merasa lemah dan mengajak (musuh yang menceroboh) untuk berdamai, padahal kamulah orang-orang yang tertinggi keadaannya, lagi pula Allah bersama-sama kamu (untuk membela kamu mencapai kemenangan), dan Ia tidak sekali-kali akan mengurangi (pahala) amal-amal kamu".

6) Oleh itu, menjadi kewajipan atas kita selaku umat Islam untuk membela serta mengembalikan semula al-Quds milik umat Islam dengan segenap usaha yang termampu bermula dengan meningkatkan ketaqwaan kepada Allah, melaksanakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya. Usaha terus menerus memboikot barangan Israel antara yang membuktikan implikasi buruk terhadap ekonomi yahudi itu sendiri. Tidak dilupakan juga, kita perlulah senantiasa menadah tangan melafazkan tutur doa buat umat Islam kita seluruhnya.

Muhammad Firdaus Noor Hisham,
Ketua Exco Tarbiah & Kepimpinan ALAM 2015.

'Terus Melangkah, Menabur Ukhuwah'.

Sunday, 13 September 2015

Edaran Mask Percuma : ALAM Cakna


Pimpinan Kelab Al-Azhar Members KUIS telah mengedarkan 'mask' percuma kepada mahasiswa KUIS di stesen bas berhadapan First Cafe petang sabtu semalam. Ekoran berlakunya jerebu yang memberi kesan negatif kepada kesihatan kita.
Untuk makluman warga KUIS bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) di sekitar KUIS mencatatkan bacaan 131. Ini menunjukkan IPU yang tidak sihat dan kurang selamat.
Kami menyeru kepada seluruh mahasiswa/wi KUIS untuk mengurangkan aktiviti luar🏼dan memperbanyakkan minum minuman air mineral. Tidak lupa juga untuk menjaga kesihatan bagi menghadapi peperiksaan akhir.
Jaga kesihatan anda smile emoticon
'Terus Melangkah, Menabur Ukhwah'.